Wednesday

.:Minggu ke-4 (Bahagian 2):.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamu'alaikum wrh. wbt.


Allah.. sucinya fitrah seorang anak kecil itu. Mereka insan suci daripada dosa dan noda kan ?

"Tiap bayi itu dilahirkan dalam keadaan suci (fitrah-islami). Ayah dan ibunya kelaklah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi (penyembah api dan berhala)." -HR. Bukhari-

Tetapi, lewat musim ini, kita sering mendengar banyak permasalahan serta isu yang berkaitan dengan anak kecil ini, bayi yang dibuang, dibakar, dirogol, diculik dan macam-macam lagi kes yang pastinya meruntun hati sanubari kita. Terdetik di fikiran kita, dimana nilai perikemanusian insan yang dijadikan oleh Allah punyai akal fikiran ? Apa dosa mereka ? Layakkan mereka menerima dugaan seberat itu ? Di mana peranan kita sebagai ahli masyarakat, ibu bapa, guru ? Adakah kejadian-kejadian seperti ini akan terus berleluasa ? Di mana silapnya ?

Seorang sahabat datang kepada Nabi S.A.W dan bertanya, "Ya Rasulullah, apa hak anakku ini ?". Nabi S.A.W menjawab, "Memberinya nama yang baik, mendidik adab yang baik, dan memberikannya kedudukan yang baik (dalam hatimu)".-HR. Aththusi-

Baru-baru ini kita digemparkan dengan kes adik Dirang, kes yang menyayat hati, kanak-kanak yang berusia 5 tahun di bakar dalam perjalanan pulang ke rumah, kes kanak-kanak berusia dua tahun yang mati lemas selepas hilang dalam dari jagaan ibu bapanya di Tasik Titiwangsa, kes seorang anak berusia 5 tahun yang dicampak oleh ibunya sendiri daripada tingkat enam kerana merajuk dengan suami dan lain-lain kes lagi yang tidak sanggup rasanya untuk kita membacanya. Na'uzubillahi min zalik! Moga-moga Allah memelihara hati dan tingkah laku kita, keturunan kita serta menanam sikap belas kasihan dalam diri. Sama-samalah kita mengambil ibrah (pengajaran) daripada kekejaman yang berlaku di sekeliling kita pada masa kini.

Sedikit perkongsian pendapat tentang isu-isu yang melibatkan kanak-kanak di Negara kita:

1. Kurangnya pendidikan agama (unsur kerohanian) dalam diri.
Hakikatnya agamalah yang akan menjadi benteng kehidupan kita. Apabila hati kita merasa takut dengan Allah, sentiasa merasakan ALLAH ada dan memerhati setiap tindak-tanduk kita, pastinya kita tidak tergamak untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan agama. Pendidikan agama menjadi terpenting dan utama dalam kehidupan seharian kita, kerana disitu lah terbinanya satu garis panduan serta peringatan buat kita semua. Jadi, hidup ini pasti tertegak di bawah paksi 'amar makruf, nahi mungkar'.

2. Kurang prihatin terhadap tanggungjawab dan peranan.
Hal ini tidak tertumpu kepada ibu bapa dan guru semata-mata, tetapi peranan ahli komuniti (ahli masyarakat) juga. Apabila kita semua bergandingan bahu, menyedari hakikat tanggungjawab ini, akan wujudnya satu sistem keselamatan dan keselesaan dibumi sendiri. Namun, fenomena hari ini kelihatan tidak lagi selamat buat kita, hidup sentiasa diselubungi ketakutan, kanak-kanak menjadi golongan yang terpinggir, trauma sehingga membantutkan perkembangan mereka. Walhal mereka lah generasi yang perlu digilap kelebihan, bakat dan potensi diri untuk masa depan Negara.

3. Tiadanya tindakan susulan atau hukuman berat yang menjadi iktibar kepada golongan 'pemangsa' dan ahli masyarakat.
Istilah 'Melayu mudah lupa ?'.. benarkah ? Atau manusia itu sendiri didefinisikan sebagai 'pelupa' (yakni perkataan asal kejadian manusia=nasi'(lupa)). Lewat ini kita melihat krisis ini seolah-olah 'bagai cendawan tumbuh selepas hujan', perkara ini amat menyedihkan kita serta pihak yang terlibat (lebih-lebih lagi). Tapi, sejauh mana pihak berkuasa menjalankan tanggungjawab berhubung dengan kes-kes ini ? Saya tidak mengatakan dan tidak menunding jari pada pihak tertentu, tetapi saya sering tertanya-tanya, adakah langkah-langkah yang telah diambil mampu mewujudkan kesedaran di lubuk hati pemangsa? juga masyarakat sekeliling ? Tepuk dada, tanya selera.

********************

Sekadar itu sedikit perkongsian diari hati saya berhubung isu kanak-kanak ini. Saya sendiri meletakkan persoalan demi persoalan di benak fikiran saya, soal bagaimana untuk mewujudkan satu sistem yang dianggap selamat, selesa dan sempurna untuk Pendidikan dan Perkembangan Kanak-Kanak ini, mungkin sistem ini perlu bermula dari peringkat institusi yang kecil iaitu institusi kekeluargaan itu sendiri ? Bagaimana untuk bertindak adil sebagai golongan dewasa yang dikurniakan akal cerdik terhadap golongan kanak-kanak ini ?

Wallahua'lam

p/s : Sama2 sedekahkah ALFATIHAH buat anak-anak kecil yang telah pergi mendahului kita. Moga-moga berbahagialah mereka di sana, insyaAllah. Dan ingatlah, balasan Allah pada yang menzalimi itu pasti! Wassalam

No comments: