Thursday

.:Minggu ke-5 (Bahagian 1):.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamu'alaikum semua :)

Alhamdulillah wa syukrulillah, dengan kesihatan yang kurang mengizinkan ini dapat juga gagahkan diri untuk menaip 'diari hati' ini. Sebenarnya baru pulang daripada perjalanan jauh, ke Penang minggu ini atas urusan penting.

Apa-apapun, mudah-mudahan penulisan kali ini bermanfaat untuk semua! InsyaAllah :)

********************
Minggu ini kuliah bertajuk 'Making A Propasal For A Child Care Centre'. Kuliah kali ini lebih menekankan dan membantu tugasan kumpulan kami iaitu 'small project' berkenaan propasal penubuhan Taska atau Tadika. Dalam kuliah kali ini, kami diberi pendedahan terhadap jenis program-program pusat penjagaan kanak-kanak yang ada termasuklah :

1. Family Care
Program ini menyediakan penjagaan kumpulan kecil kanak-kanak tidak mengira peringkat umur oleh sesebuah keluarga di rumah. Ia turut menyediakan aktiviti-aktiviti berstruktur seperti tadika atau taska namun tidaklahh berbentuk formal untuk dijalankan dengan kanak-kanak tersebut tetapi dijalankan dalam suasana rumah.

2. Home Care
Program ini berbentuk fleksibel dimana penjaga atau pengasuh akan datang ke rumah kanak-kanak untuk memberi perkhidmatan jagaan atau asuhan.

3. Day-Care and Children Development
Mengikut kefahaman saya, program ini lebih tertumpu kepada program yang berstruktur, menyediakan khidmat asuhan atau jagaan serta pendidikan kepada kanak-kanak.














4. Infant Care Centre
Program ini pula menyediakan khidmat asuhan bayi.

5. Child-Care Development Home

6. Before-and After-School Care
Penjagaan ini melibatkan kanak-kanak sebelum atau selepas waktu persekolahan. Hal ini untuk tujuan mengawasi kanak-kanak yang mempunyai ibu bapa yang bekerja disamping dapat menyediakan aktiviti rekreasi buat kanak-kanak.

7. Satellite Child Development Programme

8. Nursery School
Program ini menawarkan kumpulan kanak-kanak berusia dua hingga lima tahun dan biasanya mengikut kalender persekolahan. Ia turut menyediakan jam lanjutan atau kerja sepenuh masa dalam menjaga kanak-kanak ini bagi ibu bapa yang bekerja.

*Maafkan saya tidak dapat menghuraikan dengan lebih jelas dan tepat untuk beberapa term, timbul sedikit kekeliruan, betulkan saya sekiranya saya silap. Apa yang saya tulis ini, atas kefahaman saya dalam kuliah tersebut ^_^.

********************

Sedikit aktiviti berkumpulan yang dijalankan selepas kuliah ini adalah merancang dan merangka pengenalan terhadap propasal (tugasan 2). Kumpulan kami merancang untuk menubuhkan program penjagaan yang menggabungkan Day-Care and Child Development Centre dan Before-and After-School Care. Secara umumnya, idea gabungan dua program ini tercetus untuk mengatasi masalah-masalah yang berlaku untuk jangka masa panjang. Kami memikirkan risiko yang terpaksa dihadapi oleh setiap perniagaan yang pastinya ada saat kebangkitan dan kejatuhan. Pada hemat kami, di awal penubuhan, potensi untuk berkembang adalah tinggi mengikut permintaan ibu bapa atau masyarakat setempat. Memandangkan untuk jangka masa panjang, kami tidak dapat menganggar peluang atau potensi untuk berkembang, kami mengambil inisiatif untuk mewujudkan dua program yang berlainan ini. Hal ini tidak tertumpu kepada penjagaan, pendidikan malahan menyediakan penjagaan transit. Atas alternatif ini, kami merancang untuk memilih lokasi yang berhampiran sekolah (untuk kanak-kanak transit) untuk tujuan pemantauan, rekreasi, pendidikan dan lain-lain keperluan sementelaah ibu bapa sedang bekerja di luar sana. Ini merupakan serba sedikit perancangan awal yang ingin dibuat oleh kumpulan kami. Kami mensasarkan objektif dalam memperkembang perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sosial kanak-kanak disamping mewujudkan satu sistem pendidikan berterusan untuk golongan kanak-kanak.

Dipihak saya sendiri, saya mengakui memerlukan pembacaan yang lebih banyak, meneroka bidang ini dengan lebih mendalam serta lain-lain usaha demi menambah baik perancangan yang telah dirangka. Alhamdulillah, melalui perbincangan dengan rakan-rakan dalam aktiviti berkumpulan tersebut, telah membuka ruang minda saya untuk berfikiran lebih jauh, banyak perkara yang perlu diambil kira, daripada sekecil-kecilnya, perkara di belakang tabir serta lain-lain perkara yang boleh menyumbang kebaikan atau keburukan kepada perusahaan perniagaan yang ingin dibina. Hal ini memerlukan motivasi yang tinggi, bukan sekadar 'hangat-hangat tahi ayam' sebaliknya memerlukan komitmen yang tinggi serta usaha yang berterusan. Saya juga perlu sedar bahawa, kemahiran dan pengalaman merupakan kunci utama untuk mempersiap diri menghadapi keperluan dan kehendak semasa serta mampu berfikir di luar kotak dalam menjana idea. Saya juga perlu memantapkan diri dalam ilmu pengurusan masa agar apa yang dirancang dapat mengikut aturan atau perancangan yang telah ditetapkan. Mudah-mudahan apa yang dirancang oleh kita semua mendapat petunjuk daripada-Nya.

DUIT= Doa+Usaha+Ikhtiar+Tawakkal :)

Wallahua'lam
Wassalam

No comments: