Thursday

.:Minggu ke-8 (Bahagian 1):.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamu'alaikum wrh. wbt.

Salam ceria untuk semua :) ape khabar ? moga-moga dalam lindungan Allah sentiasa. Aminn~ 

Aku tak bodoh ?
Ini topik yang saya cuba ketengahkan untuk entri kali ini, agak ganas bunyinya ye ? =.= Sebenarnya, baru selesai menonton cerita ini, saranan daripada abang saya, katanya cerita ni best. Tapi penilaiannya?  semuanya bergantung kepada individu itu sendiri kan ? Apa yang pasti, menerusi cerita ini, saya dapati adanya unusr nilai yang boleh dipraktikkan oleh kita dalam kehidupan seharian lebih-lebih lagi dalam kehidupan berkeluarga..
 
poster aku tak bodoh
Sedikit sinopsis cerita..
ATB
Sudin seorang ramaja berusia 16 yang dibesarkan oleh bapanya yang telah di tinggalkan isteri sejak kecil sentiasa kekurangan kasih sayang dari ayahnya. Cara ayahnya amat keras semasa membesarkannya sehingga dia menjadi seorang anak yang kuat melawan kata orang tua. Hidup dalam serba kekurangan dan sentiasa di pandang buruk oleh guru sekolahnya.
ATB
Roy pula anak orang berada dan mempunyai seorang lagi adik lelakinya iaitu Jefri. Kedua orang tuanya sentiasa sibuk dengan urusan pejabat sehingga mengabaikan mereka berdua. Roy gemar menghabiskan masanya dengan berblogging dan berjaya meraih kejayaan sebagai “best Blogging” dan di anugerahkan hadiah tetapi ibunya sentiasa menindas kehendaknya.
ATB
Roy dan Sudin berkawan baik dimana sentiasa tolong menolong andai ada kesusahn yang terjadi antara mereka.
ATB
Jefri pula seorang kanak yang memerlukan perhatian dari kedua orang tuanya tetapi tidak di endahkan sehingga la ia telah melakukan perkara yang di luar jangkaan.
**********************************************************
Secara peribadinya, berdasarkan penceritaan yang cuba disampaikan, ini pendapat saya :

Selain terdapat unsur komedi dalam penceritaan ini, cerita ini mempunyai mesejnya yang tersendiri, untuk ibu bapa dan remaja serta sesuai ditonton oleh seisi keluarga. Sebagai ibu bapa, perlunya ada kefahaman terhadap situasi ramaja sekarang, perlunya menggunakan psikologi serta tahap kesabaran yang tinggi dalam mendidik golongan ini. Remaja adalah golongan yang mengalami kekeliruan identiti, mereka dalam proses membina jati diri sebenar, yang memerlukan bimbingan dan dorongan daripada ibu bapa. Ibu bapa tidak boleh menyekat keinginan dan minat mereka, tetapi ibu bapa seharusnya menggunakan pendekatan bersahabat dengan mereka, cuba menasihati dengan cara terbaik sekiranya apa yang dilakukan itu silap. 
Manakala, tidak ketinggalan juga, peranan ibu bapa terhadap anak-anak yang masih kecil dan memerlukan perhatian dan kasih sayang. Kanak-kanak pada usia ini mungkin banyak bertanya, soalan itu dan ini, dan soalannya kadangkala luar daripada jangkaan kita, namun mereka memerlukan jawapan, bukan diam, yang hanya mencambahkan kekeliruan dan ketidakfahaman mereka, sudahnya mereka sendiri membuat penilaian di atas kefahaman mereka. Kanak-kanak juga mempunyai tahap pemikiran kurang matang yang akan mempengaruhi tindak tanduknya, sebagai ibu bapa perlu memberitahu, menerangkan kenapa.. apa.. bagaimana.. untuk menjawab persoalan-persoalan di minda mereka. Hakikatnya semua kanak-kanak ini dilahirkan bijak, tetapi sekiranya tidak diberi pendedahan dan kefahaman yang betul, mereka akan hilang punca dan pertimbangan. Jangan mudah mengecop kanak-kanak itu nakal, jahat dan degil. Sebaliknya gunakanlah cara yang lebih berhikmah dalam mendidiknya.
Cerita ini juga memaparkan bagaimana kecuaian ibu bapa yang membawa kepada satu persatu permasalahan kepada anak-anak mereka. Sehinggakan berlakunya perkara-perkara yang tak di duga. Ibu bapa ini juga sama sekali tidak memberi PENGHARGAAN terhadap kebolehan dan bakat anak-anak serta jarang memberi PELUANG untuk anak-anak, sehinggakan mereka merasakan apa sahaja yang mereka lakukan tidak kena pada pandangan mata kedua-dua ibu bapanya walhal ibu bapanya sendiri tidak menunjukkan contoh yang baik.
Jadi, sama-sama kita menyedok nilai yang baik menerusi cerita ini, moga-moga bermanfaat buat semua, sampai di sini dahulu :) wallahua'lam.
Wassalam 


1 comment:

PeRmAtA bIrU said...

hurm... macam best nak tengok la nanti...

maziah... nanti ubah yer kaak nilam punya link kat bloglist... link tu rosak...

http://belognilam.blogspot.com/