Thursday

.:Minggu ke-8 (Bahagian 3):.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Selawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah s.a.w
Assalamu'alaikum wrh. wbt.

*****************************************************

Mengapa kita memilih dan terpilih mengikuti bidang pendidikan awal kanak-kanak ??
Jom kita sama-sama ambil masa sejenak fikirkan masa depan kerjaya kita. Rupanya masih banyak kerjaya yang boleh kita ceburi yang tidak semata-mata terikat untuk mengajar di taska/tadika, berhadapan dengan kanak-kanak malahan kerjaya dalam bidang ini sebenarnya adalah lebih meluas skopnya, anda dan kita boleh menjadi pendidik (guru/pensyarah), pakar kaunseling, memiliki perusahaan tadika/taska sendiri (perniagaan), penulis buku kanak-kanak, mereka cipta permainan kanak-kanak, terlibat dengan agensi-agensi kerajaan mahupun luar dalam mereka bentuk kurikulum, dan lain-lain. Banyak kan ? Mengapa perlu kita kecilkan skop peluang kerjaya kita? TAPI, semua ini memerlukan ilmu pengetahuan, pengalaman, komitmen dan usaha yang bersungguh-sungguh. Pendek kata, bukan sekadar melepaskan batuk di tangga. Bukan sekadar cuba nasib. Tapi punyai matlamat yang jelas, untuk apa lalu bagaimana untuk merealisasikannya.

Hari ini, saya ingin berkongsi sedikit ilmu berkaitan perniagaan tadika/taska (yang merupakan salah satu skop peluang kerjaya kita). Kerana apa ? Saya melihat situasi hari ini, ibu bapa sibuk bekerja diluar seharian, jadi meletakkan anak-anak di pusat asuhan (tadika/taska) menjadi satu perkara biasa, dan ini menjadikan kemasukan kanak-kanak ke tadika/taska mendapat permintaan yang tinggi dalam kalangan ibu bapa. Disebabkan permintaan sedia ada dan faktor mendesak inilah, perniagaan tadika/taska dilihat sebagai satu keperluan dan perkhidmatan yang sangat diperlukan oleh ibu bapa masa kini dan mendatang. Kebanyakan ibu bapa memilih untuk menghantar anak-anak yang berusia seawal usia 2 bulan hingga 6 tahun untuk diserahkan kepada pengasuh dan guru sepanjang tempoh mereka bekerja sebagai tujuan mendapat pendidikan dan perlindungan serta perkhidmatan-perkhidmatan lain. Hal ini jelas menunjukkan peranan kita sebagai golongan yang mempunyai ilmu dan kemahiran dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan ini disamping dapat menjadi satu medan atau medium untuk mengaplikasi ilmu yang telah dipelajari serta mengutip pengalaman baru

Apa itu tadika/taska ??

TASKA (Taman Asuhan Kanak-Kanak) boleh didefinisikan sebagai mana-mana premis yang menerima masuk kanak-kanak melebihi 4 orang yang berumur 4 tahun ke bawah selain dari seisi rumah dengan menerima upah. Tujuan TASKA ditubuhkan adalah untuk membantu ibu bapa menjaga anak-anak mereka sepanjang ketiadaan ibu bapa. Penubuhan TASKA ini perlulah didaftartkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat.

TADIKA (Taman Didikan Kanak-Kanak) pula adalah mana-mana premis yang menerima masuk lebih daripada 4 orang kanak-kanak berumur 5 hingga 6 tahun untuk tujuan menerima pendidikan dengan upah. Penubuhan TAFIKA swasta perlulah didaftar di bawah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), iaitu Unit Pendidikan Swasta. Oleh itu, semua hal yang berkaitan tadika swasta hendaklah dirujuk kepada Jabatan Pelajaran Negeri.

Apa pula tips dalam membina perniagaan tadika/taska ini ?
  1. Pendaftaran - TASKA perlu berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan TADIKA berdaftar dengan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).
  2. Persekitaran yang bersih dan selamat - Sila pastikan kebersihan kawasan sekitar Taska atau Tadika pada tahap yang memuaskan.
  3. Lokasi - Sila pilih lokasi Taska atau Tadika yang strategik, mudah untuk dilihat dan dikunjungi.
  4. Warna - Perlulah memilih tema warna yang sesuai dan ceria untuk Taska & Tadika bagi membantu perkembangan menyeluruh kanak-kanak.
  5. Program & aktiviti yang berkualiti - Sila pastikan program yang ditawarkan memberi pendedahan yang baik kepada proses awal pendidikan & pembelajaran kanak-kanak.
  6. Insuran - Adalah digalakkan Taska atau Tadika menyediakan skim insuran kepada kanak- kanak di bawah jagaan mereka.
  7. Fardu Ain @ Iqra' - Sebaik-baiknya Taska atau Tadika menyediakan program pelajaran asas fardu ain & iqra'.
  8. Perkhidmatan Pengangkutan - Taska atau Tadika yang mempunyai perkhidmatan pengangkutan sendiri akan lebih  digemari oleh ibubapa kerana memudahkan mereka.
  9. Promosi - Promosi yang berterusan adalah sangat penting bagi memastikan bisnes Taska & Tadika mampu bersaing dan sebagai media informasi kepada para pelanggan.
Sekadar disini dulu untuk kali ini, jumpa lagi!
wassalam :)

No comments: