Monday

.:Minggu ke-7 (Bahagian 1):.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamu'alaikum wrh. wbt.

Alhamdulillah wa syukrulillah :)

Minggu ini kuliah berkisar tentang 'Policies' dalam pengurusan sesebuah tadika atau taska. Polisi adalah satu garis panduan atau plan tindakan yang dilakukan atau perlu diikuti oleh pengguna atau pelanggan dimana ia berbentuk kontrak bertulis atau dalam bentuk sijil. Polisi juga adalah satu peraturan atau undang-undang yang diwujudkan untuk mencapai satu arah atau tujuan sesebuah organisasi atau jabatan.

Alhamdulillah sesi bermula dengan brainstorming polisi-polisi yang berkaitan dengan sesebuah pengurusan tadika atau taska termasuklah :

1. Admission
2. Safety and health care/ Nutrition
3. Child Education/ Curriculum
4. Teachers/ Staffs
5. Parents
6. Fees Payment and Refund
7. Contigency Plans
8. Etc..

Namun begitu, polisi-polisi di atas akan diselaraskan oleh pengusaha atau pengurus sesebuah tadika atau taska itu sendiri bergantung atau mengikut keperluan seperti yang telah dirancang untuk mencapai objektif penubuhan. Hal ini mengikut keutamaan, kepentingan dan ciri-ciri sesebuah tadika atau taska yang ingin dibangunkan.

Mengapa pentingnya sesebuah polisi dalam sesebuah pengurusan tadika atau taska ye ?

1. Untuk menjaga kepentingan pihak-pihak tertentu dalam sesebuah organisasi atau jabatan.
2. Mengambil kira keperluan ramai terutamanya terhadap permintaan ibu bapa dan masyarakat setempat. 
3. Mengelakkan perkara-perkara buruk berlaku seperi situasi-situasi tertentu (kecemasan, kemalangan, bencana alam dan lain-lain).
4. Untuk mendisiplinkan masyarakat dalam sesebuah organisasi atau jabatan, dengan satu polisi yang diseragamkan untuk difahami dan dipatuhi sepenuhnya.
5. Membimbing atau memandu masyarakat sesebuah organisasi atau jabatan mengikut peraturan yang telah ditetapkan untuk menjayakan matlamat organisasi atau jabatan.

Untuk sesi aktiviti dalam kumpulan, kami diberi tugasan untuk membina sebuah polisi sendiri di atas penubuhan tadika atau taska yang ingin diusahakan. Kami cuba menggabungkan idea-idea yang disumbangsaran dalam aktiviti awal tadi. Setelah berbincang di dalam kumpulan dan mendapat nasihat daripada Puan Puteri, saya akui pembinaan polisi ini memerlukan penelitian yang mendalam, kefahaman yang arif serta pengetahuan yang sebenarnya tentang corak, matlamat, nilai dan amalan yang ingin dibentuk dalam sesebuah tadika/taska yang ingin dibina. Wallahua'lam.

Wassalam :)

No comments: