Tuesday

.:Minggu ke-7 (Bahagian 2):.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamu'alaikum wrh. wbt.

Buat pensyarah yang disayangi dan sahabat-sahabat seperjuangan, semoga semuanya dalam lindungan Allah Ta'ala, insyaAllah.. pertama-tama sekali, selamat bercuti kepada semua! Meskipun, banyak lagi tugasan-tugasan yang perlu diselesaikan dalam tempoh cuti ini, namun mudah-mudahan waktu dan nikmat kelapangan ini dapat dimanfaatkan oleh saya sendiri dan sahabat-sahabat semua :) insyaAllah~ Indahnya, bila mana setiap saat kita merasakan 'masa itu emas' untuk kita kan ? Pasti kita tidak mensia-siakan masa yang terus berlalu.
"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan nasihat-menasihati ke arah kebenaran dan kesabaran. "(Al-Asr : 1-3)

********************

Topik apa yang ingin saya perkatakan minggu ini ? Tak lain tak bukan.. topik tentang kanak-kanak...lagi ? Ye, topik ini tidak pernah sudah-sudah dalam kamus kehidupan saya, dan rakan-rakan yang mengambil jurusan Pendidikan Awal Kanak-Kanak ini :) Itulah dunia yang cuba kami selami, fahami  terokai.. kerana insyaAllah satu hari nanti, kamilah bakal pendidik kepada anak-anak kecil ini, insan suci tiada dosa dan noda.. di tangan-tangan dan di bahu-bahu inilah terpikul satu beban amanah Allah untuk kami. kalau pun bukan membentuk insan lain, tapi pastinya (insyaAllah) kami tergolong dalam golongan yang bakal membentuk darah daging kami sendiri.. Alhamdulillah peluang dan pengalaman belajar di UPSI dalam bidang ini adalah satu hikmah besar untuk saya, meskipun rata-rata orang ramai yang memperlekehkan bidang ini.. namun, kesedaran hadir dari lubuk hati mengatakan 'aku di sini bukan untuk bermegah-megah, bukan untuk mengisi kekosongan bidang ini, bukan untuk mencuba nasib, tetapi untuk belajar ILMU ALLAH yang MAHA LUAS'.. insyaAllah untuk kebaikan yang mungkin belum tampak buat masa ini~ tapi. masa hadapan ? 

Baru-baru ini, saya ditahan di wad kerana sedikit masalah kesihatan ^_^ semalaman di sana, banyak mengajar saya untuk menjadi insan tabah dan sabar. Ye, saya bukan insan yang cukup sabar saat menghadapi ujian dan mehnah kehidupan, kadangkala terduduk, menangis, termenung panjang.. seolah-olah menyesali perjalanan yang terbentang untuk saya.. tapi saya SILAP, ramai lagi insan malang, insan yang kurang bernasib baik berbanding saya, saya perlu BERSYUKUR! Apa yang cuba saya sampaikan di sini, pada hari tersebut saya ditempatkan di wad bakal ibu dan ibu-ibu yang berhadapan dengan karenah anak-anak kecil (bayi) serta berhadapan kesakitan (contraction) menghadapi saat bersalin. Allah, tersentuh hati tatkala melihat situasi-situasi ini dihadapan mata saya sendiri. Melihat keringat seorang ibu yang menahan kesakitan, dan akhirnya dalam masa 9 jam keluar dari bilik bersalin dengan senyuman yang paling manis.. bersama seorang bayi.. fitrah sucinya seorang bayi itu membuatkan si ibu hilang terus kesakitan yang ditanggung saat ingin bersalin.. Berbual-bual dengan mereka, memegang bayi-bayi kecil itu, terasa ada sumber kekuatan yang hadir! Allahuakbar..

Bukan senang untuk mendidik hati dan diri menjadi KUAT kan teman-teman ? Tetapi. apabila kita diuji, dibentangkan sesuatu yang kita sendiri tidak terduga, kita sudah punyai jawapan. Segala keluh-kesah tidak menjanjikan apa-apa. Begitu jugalah keberadaan saya dan teman-teman di sini, sebagai bakal pendidik untuk generasi mendatang, kita insan terpilih! Ujian ke atas diri kita atas kemampuan yang kita miliki. Semoga kita tidak pernah merasa putus asa atau menyesali pilihan ini. Ye, dalam melayani karenah anak-anak kecil, ia bukan satu pekerjaan yang mudah, memerlukan tahap kesabaran yang tinggi, hinggakan ada yang menangis, berputus asa, cukup sampai di sini, dan bermacam-macam lagi pemikiran negatif yang merasuk. Saya bercakap di atas apa yang sering bermain di minda saya, saya juga bukanlah seorang yang bijak pandai dalam melayani dan meladeni telatah-telatah anak-anak kecil ini, tapi hakikatnya kanak-kanak inilah sebenarnya yang sedang mendidik kita menjadi sabar dan tabah. Secara teorinya nampak mudah, namun realiti yang perlu dihadapi memerlukan jiwa yang kuat, bunyinya seperti sedang ingin berjuang di medan peperangan kan ? Tetapi inilah hakikat setiap daripada kita sememangnya perlu melaluinya, di mana detik-detik perjuangan yang mungkin berat untuk ditempuhi tetapi perlu dilalui juga kerana di sini telah tertulis dalam SUNNATULLAH! Sebenarnya, saya sedang memikir sesi praktikum yang bakal menjelang pertengahan tahun, serasanya fizikal dan mental belum cukup bersedia menghadapi realiti sebenar dunia Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Mengharapkan doa pensyarah-pensyarah, dan sahabat-sahabat, semoga semuanya dilalui dengan tenang dan dipermudahkan urusan, insyaAllah~ sampai di sini dulu ye :)

Wassalam :)

No comments: